در نوشیدن قهوه احتیاط کنید

خوردن 5 فنجان قهوه درروز حتی قهوه ی دکافئینه می تواند موجب چاقی و بیماریهای مزمن شود.

 در این تحقیق که توسط محققین دانشگاه  Western Australiaانجام شد برای اولین بار مشخص گردید که نوشیدن مقادیر زیاد قهوه (بیش از یک یا 2 فنجان درروز) اثرات  بدی بر سلامت افراد دارد. با نوشیدن پنج فنجان قهوه در روز میزان تجمع چربی در ارگانهای  ناحیه ی شکم دوبرابر می شود.تجمع چربی در این ناحیه موجب مضرات مرگباری می گردد. قبلاً  تصور می شد ماده ی شیمیایی موجود درقهوه بنام Chlorogenic Acidیا CGAدارای فوایدی بر سلامت نظیر پیشگیری ازدیابت است اما یک تحقیقجدید نشان داد که افزایش میزان این  ماده در خون موجب تجمع چربی و بروز مشکلات دیگر می گردد.

دانشمندان مرکز تحقیقات پزشکی WAودانشگاه Westernاسترالیا  در پی یافتن فواید قلبی عروقی مصرف قهوه بودند که به جای آن ازمضرات  نوشیدن زیاد قهوه در ایجاد چاقی وسایر بیماریهای مرتبط مطلع شدند .

محققین به موشهای آزمایشگاهی مقداری معادل 5 فنجان قهوه در روز برای انسان، قهوه  دادند درطی این آزمایش مشخص گردید که میزان چربی احشایی که  اطراف ارگانهای درون شکم جمع می شود  وبسیار خطرناک هستند، افزایش  می یابد.

پرفسور  kevin croftمی گوید: درمطالعات قبلی تنها بروی مقادیر کم قهوه که معادل  یک فنجان قهوه در روز بود، تحقیق شده بود و در آن تحقیقات مصرف  مقادیر کم قهوه با کاهش  خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه بود.

با علم بر نتایج قبلی، دانشمندان به بررسی تأثیرات CGAکه در قهوه فراوان می باشد و در چای و برخی میوه ها مانند آلو نیز وجود دارد، پرداختند.

 او می گوید : قبلاً مشخص شده بود که CGAدارای فوایدی برای سلامت انسان  است که از جمله می توان به افزایش حساسیت به انسولین ، کاهش فشار خون و کاهش تجمع چربی دربدن اشاره کرد، اما در این تحقیق با  دوز زیاد قهوه خلاف تاثیرات بالا به اثبات رسید.

دانشمندان دریافتند که مصرف 5 فنجان قهوه در روز سبب افزایش وزن و تجمع چربی بخصوص درناحیه ی شکمی می شود . همچنین مصرف این مقدار قهوه موجب افزایش مقاومت به انسولین وعدم تحمل گلوکز در موشهایی می شود که به آنها معادل  5 فنجان قهوه ماده ی CGAداده شده بود.

پرفسور Matthewsبه مردم درمورد مصرف محصولاتی که برای کاهش وزن  بکار میرود و حاوی دانه های سبز قهوه می باشند، هشدار می دهد در این محصولات مقادیر بسیار زیادی CGAوجود دارد که موجب اضافه وزن می شود .

اگر مقادیر کم CGAمصرف کنید ، موجب تحریک مسیرهای متابولیکی مفیدی  می شود که سبب شکسته شدن چربیها می گردد اما مصرف مقادیر زیاد  CGAمی تواند مسیرهایی را فعال نماید که موجب اختلال درتنظیمات بدن شده و تأثیرات مضری در بدن بجا خواهد گذاشت. بهترین حالت مصرف متوسط قهوه است.

پرفسور Matthewsمی گوید:حتی درافرادی که بنظر نمی رسد مقادیر چربی تجمع یافته در شکم آنها زیاد باشد، تجمع چربی اطراف ارگانهای شکم  می تواند آنها را  به سمت ابتلا به دیابت ،بیماریهای قلبی عروقی و سایر مشکلات سوق دهد.

 بسیاری از افراد بسیار لاغر ممکن است دارای تجمع چربی زیادی در سلولهای خاص اطراف ارگانها و در کبد باشند  که می تواند بر اثر نوشیدن مقدار زیاد قهوه تشدید شود. بنابراین خواص سلامتی قهوه به میزان دوز مصرف آن مرتبط است. بنظر می رسد نوشیدن مقدار متوسط قهوه  تا 3 یا 4 فنجان در روز سبب کاهش خطرات ابتلا به بیماریهایی نظیر دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی عروقی  شود.

منبع: www. heraldsun.com